A home office fogalma. Törvényes-e az otthoni munkavégzés, és mikor rendelhető el?
Habár a távmunka eddig sem volt ismeretlen a munkaadók és a munkavállalók körében, az évek óta tartó pandémia kifejezetten hangsúlyossá tette azt. Jóllehet a világjárvány időbeli kereteivel lehetetlen számolni, mégis úgy tűnt, hogy a jogalkotást kissé zavarba hozta a kialakult helyzet, különös tekintettel a home office munkavégzés szabályozása kapcsán.
2021. december 14-én fogadta el a Magyar Országgyűlés a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvényt, ami kifejezetten foglalkozik az otthoni munkavégzés jogi kereteivel. A home office – némi csavarral ugyan, de – bekerült a munka törvénykönyvébe is. Nézzük a részleteket.
Home office, otthoni munka, távmunka
A fenti három kifejezés rendszeresen előkerül abban az esetben, ha a munkavállaló nem kifejezetten a munkahelyén teszi a dolgát. De pontosan mi mit jelent? Az otthoni munka az angol home office fordítása, így ezt nagyon nem szükséges magyarázni. Hol így, hol úgy használják, de ugyanazt jelenti.
A távmunkavégzés fogalmát a munka törvénykönyve eddig is ismerte, de azt kifejezetten a számítástechnikai eszközzel végzett tevékenységre vonatkoztatta. Magyarán: a távmunka kizárólag számítógépes munkakörben valósulhatott meg.
A törvénymódosítás értelmében a továbbiakban távmunkának minősül az is, ha a munkavállaló a feladatát részben a munkahelyén, részben pedig a munkahelyén kívül (otthonról) végzi. Mi a helyzet a számítógéphez kötöttséggel?
Fontos kiemelni, hogy a munka törvénykönyve a korábbi rendelkezéseivel szemben mostanra nem tesz különbséget a számítógéppel végzet és az egyéb más munkakörök vonatkozásában, így a távmunka, azaz a home office az arra lehetőséget adó munkakörben elrendelhető.
Mit jelent az arra alkalmas munkakör? Természetes, hogy a munkájuk jellegéből adódóan például a tehergépkocsi vezetőknek, a kőműveseknek vagy a bolti eladóknak nem lehet elrendelni a home office munkavégzést, hiszen otthonról képtelenek lennének ellátni a feladatukat.
A home office munkavégzés további szabályai
Lényeges kiemelni, hogy a home office elrendeléséhez a munkaadónak és a munkavállalónak meg kell állapodniuk, amit a munkaszerződésben rögzíteni szükséges. Ez a szabályozás nem újdonság, a távmunkavégzés vonatkozásában a munka törvénykönyve eddig is hasonlóan rendelkezett.
Milyen helyszínen végezhető home office tevékenység? Ha az előírt munkavédelmi és munkabiztonsági szabályoknak megfelel, gyakorlatilag bármilyen helyszínen végezhető. Ezen túlmenően az otthonról dolgozó munkavállalónak minden olyan tájékoztatást szükséges megadni, amit a többi munkatárs is megkap. (Tehát a távolról dolgozó kolléga nem kerülhet hátrányba azért, mert a feladatát nem a telephelyen végzi.)
Fontos aláhúzni azonban, hogy az otthoni munkavégzés nem jár kötetlen munkarenddel, és a munkáltatónak továbbra is lehetősége van ellenőrzéseket végezni. Ez azt jelenti, hogy a kiszabott feladatokat el kell végezni, a szükséges jelentéseset és beszámolókat be kell küldeni, elérhetőnek kell lenni.
Emberi szemszögből megközelítve: a home office egy bizalmi dolog a munkavállaló és a munkáltató között, amivel egyik részről sem szép dolog és nem is jogszerű visszaélni. A koronavírus-járvány elmúltával vélhetően számos munkavállaló tér vissza a megszokott munkavégzéshez, ugyanakkor kétségtelen, hogy a home office alapjaiban formálta át a dolgozói és a munkaadói szemléletet egyaránt.