Kis- és középvállalkozások bérszámfejtés

A kis- és középvállalkozások kihívásai a bérszámfejtés során

A bérügyes és HR szakemberek egybehangzó véleménye szerint a cégek túlnyomó többsége a kezdeti időszakban komoly kihívással néz szembe a bérszámfejtés terén. Ahány vállalkozás, annyi történet és annyi kezdeti nehézség, de van néhány jól kitapintható probléma az indulásnál, ami egytől-egyig a bérszámfejtés körül csúcsosodik ki. Lássuk, melyek ezek!

Minden kezdet nehéz, és nincs ez másképpen a kis- és középvállalkozások esetén sem. A lényeges kérdés inkább az, hogy sikerül-e egy cégnek átlendülnie az induláskor előforduló problémákon, vagy még hosszú évekig megszenvedi őket. De miről is van egészen pontosan szó? Mik azok az általános hibák, amelyek mázsás súlyként nehezednek egy induló vállalkozás vállára?

Számos cégvezető esik az egy pontra fókuszálás hibájába a kezdeteknél. Magyarán: annyira a vállalkozás célfeladatára koncentrál, hogy az egyéb kötelezettségek elvesznek a szem elől. Talán ez így egy kissé ködösen hangzik, de mindjárt eloszlatjuk a homályt egy jellemző gyakorlati példával.

BÉRSZÁMFEJTÉS, TB ÜGYINTÉZÉS, TANÁCSADÁS

KÉRJEN EGYEDI AJÁNLATOT!

Tegyük fel, hogy ön egy néhány fős reklámügynökséget vezet. A célja természetesen nem lehet más, mint kreatív szakembereket gyűjteni maga köré. Az iroda adminisztratív feladatainak ellátása – bérszámfejtés, bejelentés, kijelentés, TB ügyintézés, könyvelés stb. – a költséghatékonyság jegyében önre, mint cégvezetőre hárul. A gond az, hogy így a vállalkozásnak egy személyben van egy teljes állású cégvezetője, és egy teljes állású HR-ese, ami lássuk be egyrészt kissé megterhelő, másrészt rengeteg hibára ad lehetőséget. Ez pedig még csupán a kezdet!

Nehézségek a bérszámfejtés során

Tiszta sor, hogy a bérügyintézés nem pusztán a havi rendszeres jövedelmek banki átutalásából áll. Ismerni kell az aktuális vonatkozó pénzügyi szabályozókat, kalkulálni kell a betegszabadságokkal, figyelembe kell venni az ebédidő időtartamát, munkaügyi nyilvántartásokat vezetni, és egy sor más dolgot elvégezni. Lássuk, milyen kihívásokkal szembesülhet egy cégvezető, ha saját maga szeretné elvégezni a bérszámfejtés napi feladatait.

1; Költségek
A bérszámfejtés során talán a legnagyobb kihívást a költségek jelentik. A bérügyi szoftverek beszerzése, működtetése és támogatása egy kezdő vállalkozás számára rendkívül megterhelő lehet. A bérszámfejtés kiszervezése ilyenkor járható út, ugyanis a külsős bérügyintéző szakember ezekkel az eszközökkel már mind rendelkezik.

2; Határidők betartása
Mivel egy cégvezetőnek a vállalkozása működtetésére is koncentrálnia kell, így gyakran előfordul, hogy a munkavállalói bérezések megcsúsznak. Ez egyszer-egyszer talán belefér, de az alkalmazottak nem szeretik a kiszámíthatatlanságot a fizetésük kapcsán, így a sorozatos bércsúszásnál akár komoly felmondási hullámmal is számolhat a cégvezető.

3; Jogszabályi megfelelés
Az egyik legsarkalatosabb pont, ugyanis egy vállalkozásnak számtalan adó- vagy pénzügyi jogszabályt kell betartania. Ráadásul ezek a szabályok évről évre dinamikusan változnak, tehát a folyamatos edukáció, a szakmában való elmélyülés elengedhetetlen ezen a területen.

4; Idő
Ha valamiből nincs elegendő egy induló vállalkozásnak, akkor az éppen az idő. Ezt pedig csak tovább tetézi, ha a vezető maga is bekapcsolódik a bérügyek intézésébe. Ahogy a költségek faragásánál, úgy az időspórolásban is rendkívüli segítséget nyújthat a bérszámfejtési feladatok kiszervezése, ami egyszerre növelheti a célfeladatra történő koncentrációt, illetve a termelékenységet.