Béremelés motiváció

Miért nem elég a béremelés? – 6 módszer az alkalmazottak valódi motiválására

Számos cég- és HR vezetőnek főhet a feje az alkalmazottak toborzása és megtartása miatt. Tekintettel arra, hogy a kieső munkaerő pótlása időbe, pénzbe és befektetett energiába kerül, ezen nincs is semmi meglepő. De mi a legjobb módja a beosztottak megtartásának, és miért nem feltétlenül a legjobb ötlet a béremelés?

A vezetők túlnyomó többsége mind a mai napig úgy látja, hogy az alkalmazottak megtartásának és megbecsülésének legjobb módja a fizetések növelése. Ami persze fontos szempont, hiszen ki ne örülne, ha hó végén a vártnál több pénz landolna a bankszámláján? A munkaerő távozását igenis nagyban befolyásolja a bérszinttel kapcsolatos elégedetlenség, de az alkalmazottak motiválásához nem elegendők pusztán az anyagiak.

A béremelés nem egyenlő az elégedettséggel

A McKinsey & Company stratégiai tanácsadó cég legújabb tanulmányában aggasztó tendenciára hívja fel a figyelmet. A felmérés szerint a munkahelyét az elmúlt hat hónapban elhagyó alkalmazottak több mint 50 százaléka azt érezte, hogy munkahelye (vagy a főnöke) nem becsüli meg elégé. A megkérdezettek hiányolták továbbá az összetartozás érzését is. Elmondásuk szerint legszívesebben olyan emberekkel dolgoznának együtt, akik törődnek egymással és megbíznak egymásban.

BÉRSZÁMFEJTÉS, TB ÜGYINTÉZÉS, TANÁCSADÁS

KÉRJEN EGYEDI AJÁNLATOT!

Mi ennek az oka? Richard M. Ryan és Edward L. Deci szerzőpáros egy, az American Psychologist szaklapban megjelent tanulmánya szerint, ha a kompetencia, az autonómia és a rokonság együttesének fennállása megszűnik, az a motiváció és a jólét érzetének csökkenéséhez vezet. Magyarán: amikor az alkalmazott úgy érzi, hogy szakmailag inkompetens, kihagyják a döntésekből, a kollektíva nem fogadja be, akkor elkezdi magát kényelmetlenül érezni a munkahelyén, hiszen az önképe sérül. Erre pedig nem elegendő kompenzáció a béremelés.

Mi motiválja a munkavállalót?

A motiváció nem csupán a cselekedeteinket határozza meg, de nagyban hozzájárul a döntéshozatalhoz, kitartást és rugalmasságot kölcsönöz. Megadja mindazt, ahogyan egy cégvezető a beosztottját szeretné látni. De mi is az a három tényező, amiről a fent említett Richard M. Ryan és Edward L. Deci beszélt?

  • A kompetencia: az abban való meggyőződés, hogy a munkavállaló képes a feladatai végrehajtására.
  • Az autonómia: megadja a szabad döntés lehetőségét az alkalmazott munkakörében.
  • A rokonság: megadja az összetartozás érzését, új kapcsolódási pontokat teremt.

6 módszer az alkalmazottak motiválására

Miután nagy vonalakban tisztáztuk, hogy az alkalmazottak motiválására nem feltétlenül a béremelés a megoldás, nézzünk, hogyan valósulhat meg mindez a gyakorlatban.

  1. Hiba és beismerés: A beosztottnak képesnek kell lennie beismernie a hibáit anélkül, hogy tartania kellene annak következményeitől.
  2. Vélemény kifejtése: A sikeres munkakapcsolat alapját képezi, amikor a munkatársak képesek elmondani a véleményüket, és feltenni kérdéseiket.
  3. Meghallgatás: Cégvezetőként a beosztottak visszajelzése rendkívüli fontossággal bír a vállalkozás működésével összefüggően.
  4. Kollektivitás: A munkavállalónak tisztában kell lennie, hogy a kollektíva mind szakmailag, mind pedig emberileg mögötte áll.
  5. Közös célok: A rendszeres, folyamatos célmeghatározások és kötetlen megbeszélések segítenek megteremteni az egységet, és kijelölni a közös mérföldköveket.
  6. Madártávlat: Minden alkalmazottnak tisztában kell lennie vele, hogy munkája hogyan illeszkedik a nagyobb egységbe, így felismerheti a hozzájárulása értékét.